Friday
NOTÍCIESDia mundial contra el càncer.
Es demostra per primera vegada que la dieta mediterrània protegeix contra el càncer d’estómac
* Les persones que més segueixen la dieta mediterrània tenen fins un 33% menys de tumors gàstrics, segons un estudi que es publica a American Journal of Clinical Nutrition.
* El càncer gàstric té mal pronòstic i no disposa de tractament eficaç. Per això és especialment important promoure’n la prevenció
La dieta mediterrània té un important efecte protector davant el càncer gàstric. Així ho conclou un estudi elaborat per la xarxa EPIC, en el qual ha participat un grup de científics de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), liderat per Genevieve Buckland y Carlos A. González, que es publica a ‘American Journal of Clinical Nutrition’.
L’estudi ha inclòs 485.044 persones d’entre 35 i 70 anys provinents de deu països europeus. Els participants es van seguir durant prop de nou anys i se’n van recollir dades sobre la dieta i els estils de vida.
Totes les persones van rebre una puntuació del 0 al 18 segons la seva adherència a la dieta mediterrània: elevat consum de fruita, verdures, cereals, llegums, fruits secs, peix i oli d’oliva, moderat consum d’alcohol i baix consum de làctics i carn.
Després de nou anys de seguiment, 449 persones van desenvolupar càncer gàstric. Segons l’estudi, els individus amb una millor puntuació, és a dir, amb major adherència a la dieta mediterrània, tenien un 33% menys de possibilitats de desenvolupar aquest tipus de tumors que els que tenen una pitjor puntuació. El treball també conclou que cada punt de més, la qual cosa implica uns canvis mínims en la dieta, confereix un 5% més de protecció.
La dieta i el càncer
La dieta mediterrània ha demostrat ser beneficiosa per prevenir diverses malalties, especialment les cardiovasculars. Estudis previs havien analitzat l’efecte de productes concrets (fruita, verdura, vitamina C) sobre el càncer gàstric, que havien mostrat un subtil efecte protector.
Aquest és el primer estudi que mostra l’important efecte benefactor de la dieta mediterrània en el seu conjunt per prevenir aquest tumor. Segons els autors de l’estudi a ‘American Journal of Clinical Nutrition’, “la influència de cada aliment pot ser feble, però l’efecte simultani del conjunt de components de la dieta mediterrània confereix una important protecció davant el càncer gàstric”. Així doncs, l’efecte beneficiós no es deu a un producte concret, sinó al conjunt de la dieta mediterrània.
Un càncer de mal pronòstic
Els tumors gàstrics són la segona causa de mort per càncer arreu del món, amb més d’un milió de morts cada any. A l’estat espanyol, és el cinquè càncer més freqüent -8.200 casos nous l’any- i el quart que provoca més morts.
És un tumor de mal pronòstic, ja que se sol diagnosticar en estadis avançats i no disposa d’un tractament eficaç. Actualment, la supervivència als 5 anys no supera el 23%. És per això que és especialment important promoure’n la prevenció.
Fins ara s’havia demostrat la relació del càncer gàstric amb la infecció per la bactèria Helicobacter pylori i amb el consum tabac. Alguns estudis també havien suggerit que les fruites i verdures, redueixen el risc de patir-ne, mentre que el consum de productes fumats i salats, així com l’obesitat, n’augmenten el risc.
L’EPIC
L’EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Study) és un estudi prospectiu format per cohorts de població provinents de 23 centres de 10 països europeus. És l’estudi europeu amb un major nombre de participants: inclou 521.457 persones d’entre 35 i 70 anys, que van ser reclutades entre 1992 i 1998. L’ICO en coordina l’estudi dels tumors gàstrics i d’esòfag.
-Entradas relacionadas
- The FDM attends the XIII Meeting of the Spanish Network of the Anna Lindh Foundation
- La FDM assisteix a la XIII Reunió de la Xarxa Espanyola de la Fundació Anna Lindh
- La FDM asiste a XIII Reunión de la Red Española de la Fundación Anna Lindh
- Better with Olive Oil
- Millor, amb oli d'oliva
- Mejor, con aceite de oliva
- Nutrionists warn of reduced carbohydrate intake and the abandonment of the Mediterranean Diet
- Nutricionistes alerten de la disminució del consum d'hidrats de carboni i de l'abandonament de la dieta mediterrània
- Nutricionistas alertan de la disminución del consumo de hidratos de carbono y del abandono de la dieta mediterránea
- Estofado vegetal
El més comentat
- La pirámide de la Dieta Mediterránea se actualiza para adaptarse al estilo de vida actual (7)
- ¿Qué es la Dieta Mediterránea? (6)
- DESCARGA LA NUEVA PIRAMIDE DE LA DIETA MEDITERRÁNEA (6)
- Talleres infantiles Dieta Mediterránea: la fruta y la salud, en Canarias (4)
- Participación de la FDM en la jornada sobre la cocina del pescado. (4)
Reciente
- La FDM assisteix a la XIII Reunió de la Xarxa Espanyola de la Fundació Anna Lindh
- Millor, amb oli d'oliva
- Nutricionistes alerten de la disminució del consum d'hidrats de carboni i de l'abandonament de la dieta mediterrània
- Estofat vegetal
- La Dieta Mediterrània: El secret per a una vida llarga i saludable











Esta entrada también está disponible en: English, Spanish